Empatia: cea mai importanta abilitate pentru un lider

Ce face un lider bun ? Unii, precum succesul Elon Musk, asigura ca ceea ce face ca o organizatie sa functioneze optim este comunicarea deschisa prin mai multe canale, astfel incat toate vocile sa poata contribui la atingerea obiectivelor pe care doresc sa le atinga. Dincolo de asta, insa, se pare ca liderii buni necesita o caracteristica cheie care face comunicarea mai buna si angajatii mai fericiti in locurile lor de munca: empatia. 

Un studiu recent realizat de Catalyst , o organizatie nonprofit, a constatat ca una dintre cele mai bune trasaturi pe care le poate avea un lider – chiar si contribuind la reducerea stresului la lucratori – este empatia, care are multiple efecte pozitive. Studiul a fost realizat pe aproape 900 de angajati, care si-au oferit parerea despre ceea ce i-a facut pe liderii lor atat de valorosi si efectul pe care l-a avut asupra organizatiei. 

Empatia, doar pentru a fi clar, este abilitatea de a putea intelege o alta persoana, sau de a „pune-te in pielea ei”. In cazul liderilor , aceasta inseamna ca pot intelege cand un angajat este supus prea mult stres, sau pur si simplu sa le inteleaga nevoile, oferind ajutor sau stabilind strategii pentru a reduce acel stres si a crea un mediu de lucru mai „prietenos”. Studiul a constatat ca empatia a avut un efect pozitiv direct asupra angajatilor in moduri diferite. Acestea fiind principalele: 

Inovatie

Studiul a gasit o legatura intre empatie si capacitatea angajatilor de a inova. Majoritatea angajatilor care au indicat ca liderii lor sunt empatici , au indicat ca mediul lor de lucru le-a permis sa fie inovatori. Cu lideri mai putin empatici , doar 13% s-au simtit capabili sa ofere ceva companiei. 

Angajament

In mod similar, cu lideri mai putin empatici , doar 32% au indicat ca au simtit un nivel bun de angajament fata de companie. Pe de alta parte, acolo unde a existat un lider bun , 76% dintre oameni s-au simtit parte integranta a companiei, lucru pentru care multe companii se straduiesc adesea. 

Retentie

Pe de alta parte, majoritatea persoanelor cu sefi empatici au indicat ca sunt mai putin probabil sa se gandeasca la parasirea companiilor, deoarece au simtit ca circumstantele lor sunt adecvate, respectate si ca se simt valorosi pentru organizatie. Cei care nu aveau acea empatie de conducere aveau mai multe sanse sa paraseasca un loc. 

Inclusivitate

Un punct interesant este ca liderii empatici par sa aiba locuri de munca mai diverse. 50% dintre cei care au raspuns ca au sefi empatici au indicat ca organizatia lor este mai incluziva, referindu-se la o mai mare participare a femeilor si a altor minoritati. 

Viata de munca 

In cele din urma, majoritatea persoanelor care au raportat ca au un lider empatic au indicat ca au un echilibru bun intre viata personala si cea privata, inclusiv obligatiile lor familiale. 86% au remarcat acest lucru, demonstrand importanta acestei abilitati in domeniul leadership -ului . 

Pe de alta parte, Forbes, care a replicat acest studiu, subliniaza ca un alt factor important este cooperarea, deoarece atunci cand exista empatie in luarea deciziilor, aceasta o conduce si ii face pe oameni sa-si inteleaga mai mult echipa. 

Pentru a fi empatic, nu trebuie sa dai prea mult, doar intreaba-te cum e sa fii in pielea altcuiva, gandeste-te care ar putea fi nevoile acestuia si cum s-ar simti intr-un anumit context. Cu alte cuvinte, sefii care obliga oamenii sa lucreze mai multe ore nu inteleg cum poate afecta acest lucru viata privata a angajatilor lor sau cum poate creste stresul, in timp ce un empat ar gasi o alta modalitate de a vedea rezultate fara a-si afecta echipa.