aprilie19 , 2025

    Redresarea economica a Chinei pe pietele europene

    Din aceeasi categorie

    Cel mai rebel dintre fotbalisti-Povestea lui Eric Cantona

    Fie ca vorbim de  fanatici ai fotbalului, ziaristi sau ...

    Sfaturi pentru o prima intalnire perfecta: ce ar trebui si ce nu ar trebui sa faci

    O prima intalnire este intotdeauna interesanta, chiar daca esti...

    80+ ghicitori de toamna pentru a sarbatori anotimpul

    Indragostiti-va de aceste ghicitori de toamna distractive care va...

    De ce apare senzatia de foame si cum sa eviti asta?

    Durerile pot fi cauzate de stomacul gol, dar si...

    Share

    Pe masura ce China continua sa vada date economice dezamagitoare, pietele europene ar putea avea de suferit pe masura ce exporturile si investitiile chineze scad. Economia Chinei ar putea sa dea semnale mixte, cu posibilitatea ca redresarea post-pandemie sa se reduca pe masura ce masurile de stimulare se scurg.

    Pe de o parte, exporturile sunt in scadere, iar inflatia este in teritoriu negativ. Pe de alta parte, importurile de marfuri sunt inca puternice, iar produsul intern brut (PIB) al treilea trimestru (T3) a crescut, de asemenea.

    Redresarea economica a tarii este probabil sa aiba un impact semnificativ asupra pietelor europene, printr-o serie de cai diferite. Acestea includ importuri si exporturi, energie, investitii si multe altele.

    Ultimii ani si-au luat tributul asupra Chinei, tara confruntandu-se cu unul dintre cele mai grave focare de coronavirus, care a dus la blocari extinse si o serie de masuri zero-Covid. In acest timp, sectorul imobiliar si imobiliar al Chinei a fost, de asemenea, grav subminat de aproape colapsul Evergrande .

    O gramada de date slabe din China ar putea provoca valuri in Europa

    Exporturile Chinei din octombrie au scazut cu 6,4% de la an la an, marcand a sasea luna consecutiva de scaderi. Acest lucru ar putea reprezenta o veste proasta pentru Uniunea Europeana, deoarece importa aproximativ 20% din marfurile sale din China, care este si al treilea partener ca marime de export, reprezentand aproximativ 9% din exporturile UE. Productia interna din China este, de asemenea, oarecum in urma, ceea ce face mai putine bunuri disponibile in general.

    Rata anuala a inflatiei pentru luna octombrie a fost de -0,2%, sub nivelul de 0% din septembrie, precum si estimarile consensuale de -0,1%. Acest lucru arata ca cererea interna se confrunta in continuare considerabil, mai ales ca sentimentul consumatorilor scade din cauza crizei imobiliare.

    Deflatia, asa cum o vede China in acest moment, poate duce la scumpirea valorii datoriilor. Drept urmare, guvernelor, precum si companiilor si indivizilor le poate fi mai dificil sa efectueze rambursari.

    Intrucat companiile imobiliare cheie din China se lupta deja sa plateasca obligatiuni in dolari la timp , acest lucru ar putea deveni rapid o panta alunecoasa. Daca da, undele de soc ar fi resimtite puternic si in Europa.

    Chiar si acum, pietele de valori europene simt deja durerea de fiecare data cand date noi semnificative economice chineze intra pe piata, cum ar fi PIB-ul, vanzarile cu amanuntul, exporturile si imprimarile inflatiei. Acest lucru se datoreaza faptului ca o serie de companii europene depind de China la un moment dat sau altul in lantul lor de aprovizionare.

    Redresarea balbaita a Chinei a provocat, de asemenea, o scadere a investitiilor sale in Europa. In aprilie 2022, investitiile straine directe (ISD) ale Chinei in Europa au atins cel mai scazut nivel din ultimii zece ani, ajungand la aproximativ 7,9 miliarde EUR.

    S-ar putea ca acum valul sa se schimbe?

    Cu toate acestea, se pare ca ar putea exista un motiv de argint in mijlocul datelor chinezesti sumbre, pana la urma. PIB-ul in al treilea trimestru al anului 2023 a crescut cu 4,9% fata de anul precedent , mai mult decat asteptarile analistilor de 4,4%.

    Desi acest lucru este in contradictie cu datele privind inflatia si cererea, ar putea indica faptul ca producatorii incep sa-si regaseasca picioarele. Aceasta urmeaza unei perioade lungi de reduceri de productie din cauza masurilor zero-Covid, preturi mai mari la energie si costuri crescute cu materiile prime.

    Ar putea fi, de asemenea, argumentate mai puternice pentru masuri de stimulare noi si mai consistente, in urma celui mai recent raport dezamagitor al Chinei privind inflatia. Acest lucru ar putea intari si mai mult sectorul imobiliar aflat in declin, sprijinind in acelasi timp mai bine sectoarele de productie si de energie regenerabila. S-ar putea sa se afle si reduceri fiscale sporite.

    Mai multe banci, cum ar fi JPMorgan Chase si Citigroup, se asteapta ca cresterea PIB-ului Chinei pentru 2023 sa fie peste tinta oficiala a Beijingului de 5%. JPMorgan si-a pus sperante intr-o crestere de 5,2%, in timp ce Citigroup estimeaza o crestere de 5,3%. Acest lucru ar putea indica o crestere a sentimentului global cu privire la redresarea Chinei.

    Osama Rizvi, economist si analist energetic la Primary Vision Network a declarat: „Recuperarea Chinei este probabil cea mai mare tema din economia globala in acest moment si va ramane asa si anul viitor. Pana acum, au existat semnale mixte. In timp ce masurile de stimulare nu au avut impactul scontat, importurile de marfuri raman puternice.”

    El a remarcat, de asemenea, ca dintr-o perspectiva mai larga, economia Chinei se descurca mai bine decat orice alta economie din lume, iar sughiturile pe care le-a avut este probabil sa fie depasite destul de repede.

    Chiar daca redresarea Chinei nu se redreseaza conform asteptarilor, Europa poate avea de castigat in cateva moduri. In cazul in care cererea interna a Chinei continua sa scada, exportatorii chinezi pot incerca sa scada preturile internationale, intr-un efort de a asigura mai multi consumatori in strainatate. Acest lucru ar putea functiona in favoarea Europei, facand produsele chinezesti chiar mai ieftine decat inainte.

    In plus, stagnarea redresarii Chinei ar putea insemna, de asemenea, ca concurenta pe pietele globale de energie se diminueaza oarecum, ceea ce poate provoca chiar o scadere a preturilor la energie. Avand in vedere ca Europa inca se confrunta cu efectele crizei energetice, acest lucru poate veni ca o usurare.

    Vehiculele electrice si mineralele critice raman cea mai puternica legatura a Europei cu China

    China este cel mai mare producator de vehicule electrice sau vehicule electrice din lume, reprezentand aproximativ 5,47 milioane de vehicule electrice in 2022. Aceasta a fost o crestere de 85,8% din 2020. Nu numai asta, dar este si cel mai mare consumator de vehicule electrice, responsabil pentru aproximativ 60% din vanzarile de vehicule electrice la nivel international.

    Aproximativ 8% dintre vehiculele electrice vandute in Europa provin in prezent din China, ceea ce ar putea escalada la 15% pana in 2025. Masinile chinezesti sunt mai ieftine, cu mai multe caracteristici si stiluri. Ele pot fi produse mult mai ieftin, deoarece masurile de stimulare guvernamentale sprijina cu generozitate producatorii de vehicule electrice.

    China are, de asemenea, acces usor si ieftin la componentele si marfurile cheie necesare pentru a construi vehicule electrice, cum ar fi bateriile cu litiu, precum si un lant de aprovizionare relativ solid si extins.

    Beijingul solicita ca majoritatea producatorilor de masini straini care doresc sa infiinteze productie ieftina in China sa se conecteze cu companiile auto locale. Acest lucru poate fi putin complicat pentru unii producatori de masini, motiv pentru care productia de vehicule electrice din China nu a vazut inca prea multi jucatori straini. Tesla a fost una dintre primele companii care a infiintat o fabrica de productie gigantica in Shanghai, incurajata de subventii pe teren, taxe si imprumuturi.

    Pe masura ce UE continua sa-si inaspreasca politicile privind schimbarile climatice si tranzitia energetica, importurile de vehicule electrice din China au crescut mult mai rapid in ultimii cativa ani. Acest lucru a coincis, de asemenea, cu exodul producatorilor europeni de vehicule electrice in SUA, in urma Legii americane de reducere a inflatiei.

    Cu toate acestea, acest lucru nu inseamna ca UE este multumita de dependenta sa de vehiculele electrice chinezesti. In octombrie 2023, Comisia Europeana a lansat o ancheta antisubventie asupra vehiculelor chinezesti importate in UE. Aceasta va analiza mai atent amploarea subventiilor pe care Beijingul le ofera producatorilor sai de vehicule electrice si ar putea, potential, sa fie mai costisitoare pentru importatorii din UE sa importe vehicule electrice din China.

    In plus, China produce, de asemenea, aproximativ 70% din bateriile globale litiu-ion, care sunt cheie pentru vehiculele electrice. Acest lucru a mers mult in consolidarea pozitiei sale de la inceput pana la sfarsit in lantul de aprovizionare cu vehicule electrice.

    Europa se bazeaza, de asemenea, in mare masura pe China pentru producerea si procesarea mai multor minerale cheie de pamanturi rare, fara de care tranzitia ecologica a Europei s-ar opri brusc. Acestea includ lantan, neodim, ceriu, europiu si multe altele.

    In 2022, China si-a dublat furnizarea de minerale critice de la 105.000 de tone la 210.000 de tone. Aceste minerale sunt cruciale in productia de tehnologii cu emisii scazute de carbon, cum ar fi turbinele eoliene, vehiculele electrice, panourile solare si multe altele.

    In plus, prelucrarea si rafinarea acestor metale poate fi un alt proces lung, complicat si costisitor. Cu toate acestea, China are avantajul primului motor pe aceasta piata, valorificand sursele sale abundente de materii prime cu decenii in urma. Europa lipseste atat rezervele de resurse naturale, in acest caz, cat si tehnologia si instalatiile de procesare.

    Acest lucru a condus la cresterea temerilor ca masurile anti-subventie ale UE pentru vehiculele electrice chinezesti ar putea duce, la randul lor, la masuri de represalii agresive din partea Chinei pe piata mineralelor pamanturilor rare. Cu toate acestea, Europa cauta si alti furnizori de minerale critice, cum ar fi Australia, pentru a-si reduce dependenta de China.

    Aceasta face parte dintr-o initiativa mai ampla de diversificare a furnizorilor si a partenerilor comerciali, ca urmare a masurilor de represalii ale Rusiei ca urmare a sanctiunilor UE pentru razboiul din Ucraina.