Dupa ce ai platit facturile din fiecare luna si ceea ce nu poti evita, iti mai ramane o suma de bani. Si este probabil ca unul dintre obiectivele tale sa fie sa lasi deoparte o parte din acesti bani, chiar daca este o suma mica. Uneori, aceasta intentie este dificil de indeplinit, reducandu-ti sansele de a face planuri de viitor si de a avea fonduri in cazul unui eveniment neprevazut sau al unei urgente.
In acest sens, vei fi interesat sa stii ca mintea ta este dominata de anumite impulsuri care incurajeaza uneori cheltuielile impulsive. Emotiile si partinirile cognitive actioneaza ca niste dusmani enervanti care te fac sa-ti folosesti excesiv cardul de credit.
Vestea buna este ca acestea sunt comportamente pe care le poti preveni, daca le cunosti mai bine motivatorii. Fiind constient de acele capcane psihologice care va impiedica sa economisiti, va va fi mai usor sa va gestionati mai bine finantele si, prin urmare, sa va imbunatatiti valoarea neta. In urmatoarea lectura, va dezvaluim acele chei.
Deciziile tale despre ce sa faci cu banii tai sunt conduse de mai multe mecanisme psihologice. Va dezvaluim acele capcane care va impiedica sa economisiti si va oferim cateva strategii pentru a o realiza.
Care sunt capcanele psihologice care te impiedica sa economisesti?
Adesea presupunem ca numai persoanele cu venituri mai mari au capacitatea de a economisi. Cu toate acestea, lucrari precum cea publicata in revista PloS One califica aceasta idee. Faptul de a percepe ca are un salariu adecvat – chiar daca nu este foarte mare – faciliteaza si o mai buna gestionare a economiei personale.
Acest lucru ne arata, fara indoiala, ca psihologia si abordarea personala a fiecarei persoane sunt decisive in ceea ce priveste economiile. Sunt cei care cad in cheltuiala excesiva, chiar daca au putine resurse, si apoi sunt personalitati frugale; cei care abia cheltuiesc.
Cunoasterea acelor capcane care va impiedica sa economisiti va va face, fara indoiala, mai usor sa aveti instrumente mai bune pentru a va folosi capitalul. Vi le descriem.
1. Achizitia emotionala
Starea ta de spirit determina intentia ta de cumparare . Uneori, o zi proasta la serviciu te face sa mergi la mall si sa ajungi sa cumperi produse de care nu ai nevoie. Insa simplul impuls de a le dobandi iti da un mic val de endorfine si serotonina. Apoi vine regretul.
Ceva similar se intampla in media digitala. Intr-un articol din jurnalul Frontiers in Psychology , se evidentiaza modul in care internetul, videoclipurile sau imaginile la care suntem expusi apeleaza la emotiile noastre. Aceasta legatura si impactul psiho-emotional mediaza si aceste cheltuieli economice excesive.
2. Efectul de halo
Printre capcanele psihologice care te impiedica sa economisesti exista una in care cadem cei mai multi dintre noi. Efectul de halo presupune realizarea unei generalizari eronate dintr-o singura actiune sau caracteristica .
Acest efect poate crea in mintea ta o perceptie a unor recompense false care duc la cheltuieli disproportionate, conform cartii Your money and your brain: why we take decisions gresite and how to avoid them by neuroeconomie (2013). In sfera economica se traduce in actiuni precum urmatoarele:
- Din moment ce ai economisit mult luna trecuta, luna aceasta iti dai mai multe licente.
- Din moment ce nu ai mancat ieri in oras, astazi te rasfati si iti cumperi o piesa de imbracaminte.
- Deoarece aparatul de care aveai nevoie te-a costat mai putin, te hotarasti sa cheltuiesti diferenta pe o cina.
3. Capcana costurilor scufundate
Lipsa unei educatii financiare adecvate te poate determina sa faci o greseala. Ni se intampla tuturor. Acum, exista oameni care la un moment dat se angajeaza intr-un comportament ilogic atunci cand vine vorba de procesul de luare a deciziilor, asa cum se subliniaza intr-un articol din Frontiers in Psychology . Un exemplu al acestor comportamente este a nu vrea sa-si asume responsabilitatea pentru greselile facute in sfera economica.
Capcana costurilor scufundate este un comportament care apare atunci cand nu vrei sa fii constient de o investitie proasta si, in plus, nu o corectezi. De exemplu, sa platiti pentru o companie de asigurari sau de internet mai scumpa si sa nu o asumati sau sa o rezolvati. Acest comportament se datoreaza unui amestec de mandrie, mecanisme de aparare sau simpla inactiune.
4. Capcana contabila mentala
Ati castigat vreodata la loterie? Daca reusiti acest lucru, probabil va veti simti condus catre un comportament excesiv de cumparare si cheltuieli. Una dintre capcanele psihologice care te impiedica sa economisesti are de-a face cu efectul contabilitatii mentale.
Aceasta capcana consta in oamenii care acorda o valoare subiectiva banilor in functie de originea lor ; Prin urmare, daca o suma iti vine mai usor sau pe neasteptate, de obicei o cheltuiesti mai devreme.
A castiga bani mai usor sau a-i primi pe neasteptate pentru un cadou sau premiu inseamna ca, departe de a economisi acea suma, alegem sa o cheltuim mai devreme.
5. Aversiune pentru oportunitate
Tocmai ai vazut ca acel telefon mobil care iti place atat de mult este la reducere. Luna aceasta ai facut deja o multime de cheltuieli si ai vrea sa economisesti putin, dar cum poti sa ratezi aceasta oportunitate? Daca in cateva saptamani pretul ei creste? Aversiunea fata de oportunitate te face sa cazi in capcana achizitiilor pripite.
Cercetari precum cea publicata in Frontiers in Psychology ne spune ca aceasta caracteristica nu este o partinire cognitiva. Este adevarat ca este condus de un factor emotional — cum voi renunta la acea oferta? — dar adevarul este ca este mai mult legat de modul nostru de procesare a informatiilor.
Nu ne dam seama ca este o capcana. Marketingul este priceput sa ne manipuleze si face apel la instantaneu si la emotiile noastre. Asa se explica de ce magazinele pregatesc anumite strategii psihologice pentru a ne favoriza intentia de cumparare . Si cel mai obisnuit lucru este ca luam momeala.
6. Comparatia sociala
Vecinul tau tocmai a cumparat o masina noua. Colegul tau a cumparat o rochie care te fascineaza. La ultima intalnire cu familia ta, fratele tau vorbea despre ultima calatorie pe care a facut-o. Mediul social este acel scenariu in care fiecare isi expune achizitiile si experientele; cele la care si tu visezi din cand in cand.
O alta capcana psihologica care te impiedica sa economisesti tine de comparatia sociala. Multe dintre achizitiile tale sunt facute pentru a nu fi mai mici decat altii si pentru a avea aceleasi lucruri pe care le au altii. Sunt actiuni pe care, uneori, toti le desfasuram inconstient, conditionate de mode si contagiune psihosociala.
Emotiile ne conditioneaza impulsul de cumparare, determinandu-ne sa achizitionam produse de care nu avem intotdeauna nevoie.
Strategii care va vor permite sa economisiti pe termen lung
Exista o carte foarte interesanta intitulata Simple Wealth: The Practical Guide to Transform Your Relationship with Money and Live in Abundance (2021) de Holly Morphew, un expert financiar. In aceasta lucrare, el ne spune ca, pentru a economisi, trebuie sa imbunatatim mentalitatea pe care o avem despre bani .
Uneori, educatia noastra ne conditioneaza si ne face sa fim mai impulsivi si mai putin economisitori. Sa ne uitam la cateva strategii de baza pentru a imbunatati tendinta si a economisi mai mult pe termen lung:
- Acoperiti-va datoriile.
- Evitati achizitiile impulsive.
- Stabiliti o limita de cheltuieli pe cardul dvs. de credit.
- Analizeaza-ti cheltuielile si elimina-le pe cele inutile.
- Fii constient de emotiile tale inainte de a cumpara.
- Cadeti de acord cu familia dvs. asupra unui plan de cheltuieli si economii.
- Aplicati o mentalitate frugala: nu consumati si nu cheltuiti mai mult decat este necesar.
- Plan: Setati suma pe care doriti sa o economisiti (de exemplu, 20% din salariu).
- Plata in numerar este o strategie mentala pentru a deveni constient de utilizarea banilor tai.
- Fiti constienti de capcanele psihologice care va impiedica sa economisiti descrise aici.
De asemenea, tine mereu cont de componenta motivationala. Vizualizati ce puteti obtine maine daca economisiti o suma mica in fiecare luna . Aceasta strategie poate fi un simplu aliat mental pentru a va folosi putin mai putin cardul de credit.
Economisirea, un comportament psihologic pe care il poti folosi in avantajul tau
In concluzie, avand in vedere ca situatia noastra actuala este din ce in ce mai complexa si variabila, nu strica niciodata sa dezvolti noi strategii de economisire pentru a avea mereu la indemana propria ta „perna economica” . Si, desi acest comportament este intotdeauna observat din perspectiva financiara, adevarul este ca este filtrat de variabile psihologice extrem de relevante.
Cunoscandu-le, punandu-ti emotiile, motivatia si concentrarea mentala in favoarea ta iti va permite sa traiesti mult mai bine. Salvarea, mai mult decat o virtute, este un comportament pe care cu totii il putem imbunatati si promova . Incepe astazi.