Care este motivul succesului „Don’t Look Up” in cinematografele de astazi?

Un presedinte alter ego al lui Donald Trump, o lume care ignora oamenii de stiinta si un guru al tehnologiei care se gandeste doar sa profite la maximum de nenorociri.

Cu acele rachite, Don’t Look up, de Adam McKay, a aparut in cinematografe in urma cu doua saptamani si Netflix in Ajunul Craciunului: platforma a cumparat-o de la Paramount in aprilie 2020, exact cand filmarile sale fusesera amanate in noiembrie a acelui an pentru izolarea globala. , iar conform datelor sale, martea trecuta isi conducea deja serviciul in 94 de tari.

Satira a devenit subiect de conversatie in retele: timp de patru zile a fost trending topic.

In ciuda recenziilor negative, are o distributie condusa de Leonardo DiCaprio si Jennifer Lawrence si contine si nume populare pentru diferite generatii de internauti: Meryl Streep, Cate Blanchett, Mark Rylance, Tyler Perry, Timothee Chalamet, Ariana Grande si Kid Cudi. Aceasta lista acopera varstele oricarui utilizator al retelei sociale si ale membrilor familiei care au vazut filmul pe platforma.

Intriga din Don’t Look Up incepe cand o doctoranda in astronomie, Jennifer Lawrence, descopera o cometa lunga de 9 kilometri al carei curs se indreapta direct spre Pamant.

Alaturi de profesorul si mentorul sau (DiCaprio), ei anunta NASA, iar agentia spatiala ii spune la randul sau presedintelui Statelor Unite, care este in prezent speriat de o amenintare politica mai mare: alegerile intermediare care ar putea schimba majoritatile Congresul si Senatul tarii dumneavoastra. Au mai ramas doar sase luni pentru a salva planeta si nu se pare ca conducatorii sunt constienti de urgenta.

Cum sa spun aceasta poveste, cea mai mare din 66 de milioane de ani, de la impactul cometei Chicxulub, care a exterminat dinozaurii, mai mult decat ciuma neagra sau eruptia Krakatoa? Producatorul sau, David Sirota, jurnalist care l-a consiliat pe Bernie Sanders in campania electorala din 2020, a insistat asupra modului in care mass-media nu reactioneaza la pasivitatea guvernului fata de incalzirea globala.

Interesant este ca McKay si Sirota sunt democrati convinsi si, in ciuda faptului ca au umplut Nu cauta in sus cu indicii despre pozitia lor ideologica, multi utilizatori de retea nu au inteles-o. Meryl Streep a suferit in 2017 atacul lui Donald Trump, care a descris-o drept o „actrita supraevaluata”, iar raspunsul lui McKay a fost sa o caracterizeze drept presedinte cu maniere, discurs si chiar sepci rosii de trumpist; un portret al lui Richard Nixon este atarnat in Casa lui Alba.

Dupa mai multe incercari de coafura, Streep s-a hotarat cu ceea ce credea ca este cel mai apropiat de blondele republicane. Iar scenariul este plin de fraze cu fond ideologic: „Vor sa-ti fure libertatea!”, spun aparatorii #NoMiresArriba, hashtag-ul promovat de sustinatorii presedintelui, mesaj de respingere a pericolului evident.

Nici mass-media nu se descurca bine. Sectorul fusese deja obiectul derizorii de catre McKay in cei mai buni ani sai ca regizor, cand a colaborat cu Will Ferrel, in The Reporter: The Legend of Ron Burgundy (2004) si continuarea sa, The Masters of the News (2013). .

Nici sectorul bun nu iese bine: actiunea sa cea mai frapanta consta intr-un concert cu cantareata Riley Bina, care o interpreteaza pe Ariana Grande.

Una peste alta, multi internauti conservatori si negationisti cred ca Don’t Look Up le sustine ideile, confirmare ca fiecare spectator vede ceea ce vrea sa vada, a asigurat McKay, care insista ca in politica actuala a SUA „niciunul dintre partide nu are mare lucru din ceea ce sa fie. cu care sunt mandru in ultimii 40 de ani.”

Cu cat mai mult, cu atat mai bine

Netflix asigura ca a obtinut deja 111 milioane de ore vizionate, desi, ca de obicei, nici nu ofera mai multe date si nici nu precizeaza cifrele de box office in trecutul sau prin cinematografe. In Spania, conform ICAA, organismul care guverneaza cinematograful din cadrul Ministerului Culturii si Sportului, acesta a vandut de la premiera 1.825 de bilete, ceea ce in venituri reprezinta 12.641,04 euro.

Este greu de stiut daca un film precum Don’t Look Up face profit pentru Netflix. Bugetul filmului a ajuns la 75 de milioane de dolari (66,8 milioane de euro), suma care pare indoielnica, intrucat DiCaprio a primit 30 de milioane de dolari (circa 26,5 milioane de euro) iar Lawrence, in ciuda faptului ca numele sau apare primul in titlurile de credit, 25 milioane de dolari (circa 22 de milioane de euro) ―de obicei ambii castiga aproximativ 20 de milioane de dolari, 17,65 milioane de euro―.

Salariul mediu al lui Meryl Streep se apropie de 24 de milioane de dolari (mai mult de 21 de milioane de euro), iar restul actorilor, salariul lui McKay si productia in sine au inca de adaugat: conturile nu ies.

Asa ca vedetele inca conteaza, desi nu sunt factorul determinant: dezastrul de box office din SUA din Aleea sufletelor pierdute a lui Guillermo del Toro (cu Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Mary Steenburgen). si David Strathairn) ajunge la categoria epopee, dupa ce a strans de la premiera din 17 decembrie pana marti 28 nu sase milioane de dolari (a costat de zece ori mai mult).

In Netflix chiar cred in ideea unei mai multe distributii si au cumparat cele doua continuari ale lui Daggers din spate pentru 465 de milioane de dolari. Sau ca marketingul cinematografic s-a schimbat: Ariana Grande are peste 286 de milioane de urmaritori pe Instagram, o retea departe de ura pe care o emana Twitter si mult mai tanara decat Facebook.

Reclamele televizate sau promotiile in media traditionala nu mai sunt atat de importante, ci mai degraba ceea ce specialistii numesc „adaugarea de nise”: realizarea povestilor cu distributii de toate varstele, inclusiv celebritati care trage telespectatorii in fata ecranului. eterogene.

Finalul sau, in care McKay mizeaza pe transcendenta, se scufunda de un alt film apocaliptic comparabil: Melancholia, de Lars Von Trier. Manohla Dargis, in The New York Times, aminteste de pasiunea cinematografiei de a distruge Pamantul in titluri precum Meteor, Deep Impact sau Armageddon, inainte de a sublinia ca ritmul crescendo pe care il imprima McKay nu ajuta la amestecul de comedie si drama si ca nu exista prea multe lucruri de dezamagit cand realitatea politica mondiala este mai ciudata decat fictiunea. Agregatorul de critici Rotten Tomatoes ii acorda un procent scazut de 55% (dupa ce a analizat 218 texte despre film), desi utilizatorii sai ajung la 77% de aprobare.